Koninklijke Fanfare Ste.-Cecilia  155 jaar jong

Het is weinig verenigingen gegeven om oud te worden.

De Koninklijke Fanfare Ste.-Cecilia Gavere mag dan ook heel  trots zijn: we worden dit jaar 157 jaar jong.

file-23 (002) klein.jpg
Vaandel 1 - 9X1A4651 b.png

In 1865 ontstond de fanfare uit de toenmalige zangkoorvereniging “de Avondzangers”.

GFSC_groepsfoto_avondzangers_viering_ged

Groepsfoto Avondzangers - Viering gedecoreerden 1904

In de eerste jaren van haar bestaan luisterde de fanfare talrijke festivals in de naburige gemeenten op. Ook in de eigen gemeente zorgden de muzikanten voor plezier en ambiance.

Spijtig genoeg weten we uit die eerste prille fanfarejaren bitter weinig, want tijdens de Eerste Wereldoorlog werd het volledige archief vernietigd.

Tussen de twee wereldoorlogen in kende de fanfare haar hoogten en laagten. Verschillende dirigenten volgden elkaar op, heel wat muzikanten kwamen en gingen. Maar het opluisteren van kermissen en feestelijkheden bleef een van de hoofdzaken van het “Gavers Muziek”.

Untitled klein.png
GFSC_groepsfoto_oud.jpg
file1-10 klein.jpg

In de jaren ’60 kende de fanfare een hoogtepunt: ze verzorgde het muzikale deel van een eucharistieviering die rechtstreeks op televisie werd uitgezonden. Een bijzonder evenement voor die tijd!

Onder de deskundige leiding van Joseph Bultiauw (vanaf oktober 1975) veranderde er heel wat voor de fanfare.

GFSC_inhuldiging_gebouw_kredietbank_gave

Inhuldiging Kredietbank 1981

Voor het eerst werd een jaarlijks winterconcert geprogrammeerd. Hiermee verbeterde meteen het imago van de fanfare. Ook moeilijkere concertstukken kwamen nu op het programma. En dit werd gesmaakt door het grote publiek. Al een tiental jaren loopt het Gemeentelijk Ontmoetingscentrum Racing vol voor dit intussen traditionele winterconcert.

Gilbert Callebaut

Gilbert Callebaut nam de leiding van de fanfare over in 2006. Hij studeerde af aan de muziekacademie in Wetteren en volgde er naast notenleer en muziekgeschiedenis nog trompet en trombone. Hij behaalde met grote onderscheiding een 1ste prijs voor trompet . Hij is reeds 40 jaar muzikant bij ontelbare muziekmaatschappijen en reeds 30 jaar freelance bij big bands en diverse orkesten. Hij was oprichter en 17 jaar lang dirigent van  het 22 koppig orkest, de “James Last Style Band” Voor dit orkest diende hij zelf de muziek te schrijven. Hij behaalde internationale prijzen met het Showkorps “Sint-Martinus” Oordegem waar hij 10 jaar dirigent was. Hij is tevens ook nog componist hafabra en arrangeur alle stijlen.

Gilbert 2 -.JPG

Gilbert bracht onze fanfare opnieuw naar een hoger niveau. Hij is dan ook benoemd tot ere-dirigent van de fanfare.

Intussen bleef de vereniging zelf ook niet stilzitten: een eigen jeugdopleiding werd opgestart, er kwamen heel wat activiteiten bij en we richtten - met de gewaardeerde steun van de gemeentelijke overheid - een eigen repetitielokaal in.

Jaarlijks verzorgen we een twintigtal muzikale evenementen, zowel binnen als buiten de gemeente.

In 2015 mocht de fanfare 150 kaarsjes op de verjaardagstaart uitblazen. We werden ter gelegenheid van deze verjaardag ontvangen op het gemeentehuis.

GFSC_krantenknipsel_150_jaar_1 klein.jpg
joachim.png

Momenteel gaan de repetities elke donderdag door in het "Trefpunt 't Eiland".

Vanaf 18.00 u worden de leerlingen opgeleid; vanaf 20 u repeteert de fanfare tot 22 u.

De huidige dirigent, Joachim Vermeire, zorgt ervoor dat de lat redelijk hoog gehouden wordt voor onze amateurs. Want daar zijn we fier op… Muziek maken met een groep vrienden is heel belangrijk, op het niveau dat we aankunnen.

De vereniging draagt samenhorigheid, betrokkenheid, respect en vriendschap hoog in het vaandel.

Vandaag staat de fanfare voor een nieuwe uitdaging: tijden veranderen en hierin moet onze muziekvereniging een nieuwe plaats vinden. Met een vernieuwd dynamisch bestuur kunnen we er zeker nog een paar jaartjes bij doen. We willen nog verder blijven groeien en bloeien en met veel fierheid en vertrouwen kijken wij uit naar de toekomst. En… uiteraard verwelkomen we jullie allemaal graag eens op een van onze activiteiten.

(tekst: Christiaan De Graeve – Geert Hoste)